Denne progresjonplanen er fylt med aktiviteter og forslag til hvordan de kjerneområdene kan fordeles ut over høsten. I boka Lekbasert læring finner du en tilsvarende plan for våren. Disse oversiktene er ment som et utgangspunkt og tilpasses planer og tradisjoner i barnehagen.
Det er vesentlig at arbeidet med Lekbasert læring tilpasses de barna som deltar og de lokale rammene som ligger i barnehagen. Husk at aktivitetene og tips til gjennomføring kun er veiledende, det er viktig at dere endrer og tilpasser planene til å passe deres behov .
Tips til hvordan barnehagen kan bruke filmressurser som utgangspunkt for faglig refleksjon
Vennskap i barnehagen
Noen eksempler på refleksjonspørsmål:
- hvordan kan vi få innsikt i barnets opplevelse av trivsel?
- hvordan kan vi støtte opp om vennerelasjonene som etableres mellom barn i barnehagen?
- hvordan kan vi hjelpe barn som strever med å komme med i lek og aktiviteter sammen med andre barn?
- hva kan vi gjøre for å sikre at alle barn har mulighet til deltakelse i lek, ute og inne?
- er vårt lekemiljø tilrettelagt på en måte som gir barn mulighet til allsidig og dyp lek?
Sårbare barn
Noen eksempler på refleksjonspørsmål
- hvilke holdninger og syn på barn preger vårt miljø?
- hvordan arbeider vi med oss selv i de situasjonene som utfordrer oss?
- hvordan kan vi øke vår kunnskap om hvordan barn kan gi beskjed om at de har det vanskelig?
- hvordan sikrer vi at alle møter sårbare barn på en sensitiv og hensiktsmessig måte?
- hva tenker vi om påstanden «de barna som trenger mest, får minst»?